Lehevaatamisi kokku

reede, 30. oktoober 2015

Oktoober siis selleks aastaks lõpusirgel

Imeline sügis kestab endiselt. Mis siis, et värve jääb aina vähemaks ja aiast on järel ainult aktifoto, ilu jagub veel küllaga. Eile avastasin, et isegi kullerkupp õitseb veel, kahjuks pilt tuli väga udune, aga õis on olemas. Mul ei ole aimu ka, mis liigiga tegu, aga õitsenud on ta minu meelest suvi läbi.
Isegi see pisike õis teeb päeva rõõmsaks.
Kased on meil praktiliselt kõik lehed heitnud. Paljude ladvad hoidsid küll pikalt värvi, aga novembri alguse puhul langetasid viimase rüü. Õunapuud aga hoiavad vapralt oma mitte just eriti kauni tonaalsusega lehtedest kinni. Ja kuna neid õunapuid on meil piisavalt hulgi, siis seda lehtede koristamist veel jagub. Meil käib töö siiani rehaga, kuigi vist on aeg muutustega kaasa minna. Siin seda teemat lahates jäi pilk peale sellisel masinal 


Kuigi ega ma neid 3in1 tooteid ei ole eriti usaldanud elus, tundub, et tasub asja uurida. Enne järgmist hooaega mul ostmist nii või teisiti plaanis ei ole.
Tänasega loodan ka püsikute lõikamisega ühele poole jõuda. Umbes tunni jagu lõikamist ja paar tundi prahi äravedu. Eile olid mul juuksed ehitud siilkübarate, vesikanepi ja muude õisikutega. Nagu liikuv prahisaad kollasin mööda aeda. 
Kevadel on mul alati meeletu ajapuudus, tänu sellele saavad istutusalad ka sügisel alasti võetud. Ja lumega talvedel ilma suuskadeta nagunii aeda ei pääse. Ilmad õnneks veel soosivad igasugu õuetöid ja ehk on siis kevadel kergem alustada nö enam-vähem puhta aiaga.
Hommikud on aga külmad. Ja mitte ainult hommikud, isegi päeval ei sula jääkaaned veenõudelt ega porilompidelt. Viimased paar päeva olen jälle kastmisega saanud tegeleda. Räästa alustest vihmaveetünnidest 540liitrit vett kastekannudega mööda aeda laiali tassitud. Said puud, põõsad, püsikud ja sibulikud. Selle kastmise käigus avastasin, et miskipärast kolletuvad mu noorl siberi nulul paljud okkad ja langevad. Sel aastal ostetud Järvseljalt, väga korralik puuke, kastmist saanud korrapäraselt, aga okkad langevad. Olen kastnud teda üle paari nädala ja kaks ämbrit vett korraga. Jääb ainult loota, et toibub, on ainult hetkeline terviserike.
Okkalistest veel nii palju, et seemikud on saanud kergelt külmakahjustusi, tipud pruunid. Aeg näitab, mis neist saab.
Aastaid tagasi kingiti emale pisike elupuu pisikeses lillepotis. Suure tõenäosusega tegu h. elupuuga 'Spiralis'. Muidu kõik vahva, aga tundub, et tema oksi peab elu lõpuni talveks tüve külge siduma. Ma ei ole julgenud katsetusi teha, kuid suure tõenäosusega need pikad oksad märja lume all lihtsalt murduksid.
Ees 'Luua Pärl'i seemik, teisena h.elupuu 'Spralis' ja taga kanada kuusk 'Conica', mis ostetud aastal 1999. Vastupidiselt Thela 'Conica'le meie kuusk kasvukiirusega ei hiilga.


Mikrobioota annab külmade saabumisest teada värvi muutmisega

Tuhkpuuheki sügisball

Aktifotod istutusalast


Vesiroosid on veel padadest vaja välja võtta ja keldrisse kanalisse talvituma vedada. See töö tuleb ka lähiajal ära teha, kuigi parajalt tüütu tegevus.
Okkalised ka vaja vanast rämpsust puhastada. 'Smaragd'-ide sisse eile juba piilusin, päris palju seal seda pruuni mudru sees.
Kogutud seemned ka said kõik sorteeritud - kevadised ja sügisesed külvid eraldi karpides ja külvisildid kirjutatud. Ostnud ei ole sel aastal mitte ainsat seemnepakki. Külvan ka minimaalselt. Igasugu liike ja sorte on juba piisavalt, mida annab eduliselt jagada. Kuigi näiteks virgiinia männasmailane ei anna rahu. Põõsas jagamiseks juba piisavalt suur, haljaspistikud ka õnnestusid, aga seemnekülv siiani olnud edutu. Eile siis võtsin järjekordselt seemet ja lähen uuele ringile. Kui ka seekord ebaõnnestun, siis löön käega.


Kell on hommikul 7.15 ja tegin õues väikese ringi. -3, aga siiski karge.







Nüüd jääb oodata veel sooja novembri algust. Lubas päeval isegi +12. Mul nimelt veel natuke vaja rohida, mõni istutusala sügisest korda maa külmumise tõttu rohimata jäänud. Vaarikad veel vaja maha lõigata ja nö ogoroodinalt mõned juurumbrohud eemaldada. Kartulimaa sai igatahes küntud. Ja prahti on vaja põletada ja külvata ja...miljon tööd, nagu kõigil aiaomanikel.
Tegusat novembrit kõigile!




4 kommentaari:

  1. Ilus on, isegi aktifotod aga eks see olegi meie silmades peidus, kas nägijad või mitte :) neist, kes ei näe on kahju küll. Minu Spiralis on väga püstine ja pikki oksi pole, äkki on ikka mingi teine sort ja lehepuhur/imur on tõesti väärt riistapuu aga vaata ikka kindlamaid firmasid, see konkreetne mida lingid olla puhas hiinakas, Ülo põlglik kommentaar ja Eccol on praegu soodukas näiteks, äkki peaks ära kasutama

    VastaKustuta
  2. Virk ja tubli tüdruk oled, kell 7.15 keerasin mina alles teist külge ja isegi veerand kaksteist laupäeval vedelen alles hommikumantlis. Aias pole ma peale 26.septembrit, kui Mihkel mu lombakaks jooksis, mitte midagi teinud peale istutamise. Kõik pealsed ja umbrohud elavad oma elu.
    Lehti ma üldiselt ei riisu ega puhu, neljast küljest metsaga ümbritsetud kohas on sellel umbes tunniajane efekt, siis toob tuul kuskilt metsa alt samasuguse portsu juurde. Lehepuhur-kogur on siiski olemas, Stihl, olen väga rahul, sellega annab talvel ka kergemat lund puhuda teede pealt.

    VastaKustuta
  3. Pole Sa mingi prahisaad, hoopis kena lillehaldjas, kelle lokkides lehvivad kõrred, lehed ja õied.
    Sa oled nii palju jõudnud, et heas mõttes hakkab isegi kade. Meil on vaid aed, Sul puukool ja külvid ja suur põllundus ka veel.

    Lehepuhur on asendamatu asi. Pisikese ajaga on lehed hunnikus ja talvel teerajad ka puhtad, aga vali veidi kindlam firma. Meie puhur töötab juba hulga aastaid ja mul on nii hea meel, et ta meil olemas on, peaks ka Stihl olema, aga päris täpselt ei mäletagi :)

    Ma arvan, et Sa oled selle nulu üle kastnud ja seepärast lähevad okkad kollaseks. Meil pole küll vist sarnane pinnas, aga kastame vaid istutamise ajal augu servani vett täis ja sellest on neile kõigile alati jagunud. Kui maa on tuhkkuiv, mida ma ei usu, siis kastmisel mingit efekti pole, sest ümbritsev pinnas tõmbab vee endasse. Kui aga sügavamal niiskust jagub, siis mõte sel veetassimisel on. Nulud ei taha märga maad.
    Ma ei mäleta, kui sügav Su veesilm oli, aga kui selles on 60cm vett, siis pole mingit tarvidust vesiroose välja võtta, nad talvituvad vees paremini kui keldris.

    VastaKustuta