Lehevaatamisi kokku

esmaspäev, 10. august 2015

Üks hetk elus võib kõik sassi keerata

Mina ja roosiusku, ei,ei ole elus olnud. Ei kujutanud ette, et ka hakkan. Pritsi nii ja naa, kata ja mata ja mida kõike. Olen alati olnud seda meelt, et see pole minu teema. Aga nüüd...keeras vist ära. Meil on aias olnud nii 3-4 aastat mõned erinevad roosid. Ise ei ole ma neist ostnud mitte ühtegi ja tean ka ainult ühte sorti - 'Sexi-Rexy'. Teised on lihtsalt punased kollased roosad roosid. Istutatud olid nad ka siia ja sinna, esile nad kuidagi ei pääsenud. Sel kevadel sai siis nad kokku keskpõrandat tassitud, murukamarasse istutatud, multš peale pandud. Ema oli ka nobe pritsija. No vot, nüüd käin juba mitu head päeva seda ilu imetlemas ja lõhna nuusutamas. Lihtsalt fantastiline. Ja nii uskumatu, kui see ka ei ole, juba mõte liigub, et ehk ikka võiks neid nii 5-6 veel olla. Kui ainult ruumi jaguks. Täitsa sassi keeranud.








Teine analoogne seis on tekkinud aed-päevaliiliatega. Kuni siiani pidasin neid nö väga igavateks taimedeks. Lehestik on neil sarnane, erinevad ainult õied. Tundus igavast igavam. Siis sel aastal on see kiiks kuidagi käinud. Ma ei tahagi neid palju, aga ma pakun, et umbes 10 uut võiks endale hankida. Nii umbes 7-8 sorti mul on ja siis on veel kollane, oranz jne teised värvid, mille sortidest pole õrna aimugi. Tegelikult on nad õitsemise ajal ikka suursugused. See siis teine pere, mis mind sassi on keeranud. Panen mõne oma aia päevaliilia ka ritta.
  Hemerocallis hybrida 'Highland Lord'


Hemerocallis hybrida 'Moonlit Masquerade'

Hemerocallis fulva    `Kwanzo Variegata

Üks lihtsalt aed-päevaliilia

Tänase päeva üks põnev seis veel - teatavasti ma eriti ei songi sealt, kus on oodata seemikuid. Aed-lumeroos hea tite-ema, tema ümber ma ka tihti ei nokitse. Ja nüüd on üks titt hoopis erinevate lehtedega. Põnev vaadata, mis temast päris sirgub. Ehk näitab õit juba kevadel. Siin siis ema ja tita oma lehestikuga.



Selline seis mõtetes ja aias mul tänase seisuga. Võtsin lausa hommikust aega, et seda kõike jagada. Nüüd aeg võtta kerge eine.



Minu jaoks tähtis uudis - eile alustas esimese nina välja pistmist mullast pärsia karukell, vahva. Päris pikalt idanes, pean vaatama, millal külvasin. Drüüas ja alpi kurekell omavad juba ka pärislehti. Vot nii siis lood ja laulud.


12 kommentaari:

  1. Toredad lood ja laulud, titendus on alati kuidagi südant soojendav :) päevaliiliad on suuremas aias asendamatud ju sel aastaajal ja nende hulgast on ju ka valida aga see, et mitte roosiusku inime äkki roosiusku pöörab hirmutab juba tõsiselt :D

    VastaKustuta
  2. Mina ka päevaliiliate ega rooside kirge ei oma, kuid see sinu Moonlight Masquerade on päris ilus. Mul endal lemmik aias on 'Bonanza' ja üks tema sarnane, kuid kahvaturoosa õis. Suured ja silmatorkavad õied, muu modru mu hinge ei puuduta.

    VastaKustuta
  3. Päevaliiliad on kenad lopsakad ja õitsevad hästi vihmase suvega, normaalselt põuasel suvel nad meite liivmullas nii ilusad ei ole. Liiga palju silo ja suured. Seevastu ämblikõielisi ma küll poputan. Ja isegi kastan kuivaga.
    Roosidesse ma tõenäoliselt ei lange. See pritsimine ja katmine ei isuta üldse. Nelgiõielist roosi ma ikka olen vaadanud ja selle poeg praegu sirgumas, kuid too on ka suht vitaalne tegelane. Teiste aedades meeldib roose kaeda küll.:)

    VastaKustuta
  4. See roosinduse teema - mul hakkas ka sel aastal katus selle koha pealt sõitma. Eelmisel aastal tõin aia pealt roosid kokku, istutasin paar uut lisaks. Sel aastal siis veel Mustikaaia kibuvitsad hullutasid ja lõpuks ostsin 3 uut roosi ja tuleb välja, et aretatakse üha haiguskindlamaid sorte (ma ju ei pritsi) - karta on , et see roositõbi võib veel süveneda.

    VastaKustuta
  5. :D ja nii see läheb :) Ma saan aru, mida sa tunned, ma vahin ka tänavu roose. Üks tekkis nagi iseenesest, aga muidu panen veel vastu.
    Päevaliiliate lainetus Muhedike aias võib muide igaühe ära tinistada. Iseenesest on ju hea ja vastupidav taimeperekond ja kui on hää koha peal, siis õitseb kui segane. Tänavu on just selline suvi, mil neisse armuda :D

    Pärisa karukella idanemine ja kasvamine!!!! Väga lahe, tee aga pilti.

    VastaKustuta
  6. Roosid on võrratud,eriti massilise õitsemise ajal.Üks kuninglik lill!!
    See viimane päevaliilia peaks olema COUNTRY CLUB -Wild 1971a,kui on natuke madalam.-60 cm.Ma vist kunagi jagasin neid sulle mõned.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

      Kustuta
    2. Võib olla küll, enda mäletamist mööda jagasin kõik tundmatud eelmisel aastal ära. Madalam on ta tõepoolest.

      Kustuta
  7. Mina olen algusest peale roosiusku, pigem jätavad mind need libled ja tuustid täiesti külmaks. Ja mina pole oma roose kolm aastat pritsinud ega mitte iialgi katnud - ning mul on neid ikka kolmesaja kanti, sel aastal tuli kõvasti juurde.
    Päevaliiliaid on vist neljakümne kanti, aga neil on puhtkujunduslik eesmärk, nimed on andmebaasis olemas, aga muidu ma nendega end ei vaeva.

    VastaKustuta
  8. Meil on ka paar roosi, nii, umbes kümmekond vast, aga kibuvitsad on veel ilusamad. Peaks neid Sulle ka kuidagi sokutama.
    Päevaliiliad pääsevad mõjule suuremal pinnal, vahel okkalised ja soojade toonide rahustuseks mõned sinised kas floksid või sabadikud.. Ja vastupidiselt igasugu juttudele, pole neid vaja väetada. Kui väetad, saad lehemassi, väetamata, kui istutusaugus on kompost põhjas, aga õitemere.

    VastaKustuta
  9. Päevaliiliatega on võimalik aidata, roosidega mitte:), andsin omad mõni aasta tagasi ära. Pargiroose ja kibuvitsu armastan väga!

    VastaKustuta